A-b-a-a-a-a-a-a-b-a

A-b-a-a-a-a-a-a-b-a

The reliability of Wikipedia (primarily of the English-language edition), compared to other encyclopedias and more specialized sources, is assessed in many ways, including statistically, through comparative review, analysis of the historical patterns, and strengths and weaknesses inherent in the editing process unique to Wikipedia.

Several studies have been done to assess the reliability of Wikipedia. A notable early study in the journal Nature said that in 2005, Wikipedia scientific articles came close to the level of accuracy in Encyclopædia Britannica and had a similar rate of "serious errors". The study by Nature was disputed by Encyclopædia Britannica, and later Nature replied to this refutation with both a formal response and a point-by-point rebuttal of Britannica's main objections. Between 2008 and 2012, articles in medical and scientific fields such as pathology, toxicology, oncology, pharmaceuticals, and psychiatry comparing Wikipedia to professional and peer-reviewed sources found that Wikipedia's depth and coverage were of a high standard. Concerns regarding readability were raised in a study published by the American Society of Clinical Oncology and a study published in Psychological Medicine (2012).

Wikipedia is open to anonymous and collaborative editing, so assessments of its reliability usually include examinations of how quickly false or misleading information is removed. An early study conducted by IBM researchers in 2003—two years following Wikipedia's establishment—found that "vandalism is usually repaired extremely quickly—so quickly that most users will never see its effects" and concluded that Wikipedia had "surprisingly effective self-healing capabilities". A 2007 peer-reviewed study stated that "42% of damage is repaired almost immediately... Nonetheless, there are still hundreds of millions of damaged views."

Several incidents have also been publicized in which false information has lasted for a long time in Wikipedia. In May 2005, a user added several false and defamatory statements to the biographical article John Seigenthaler. The inaccurate information went unnoticed until September 2005, when they were discovered by a friend of Seigenthaler. After the information was removed from Wikipedia, it remained for another three weeks on sites that mirror Wikipedia content. A biographical article in French Wikipedia portrayed Léon-Robert de L'Astran as an 18th century anti-slavery ship owner, which led Ségolène Royal, a presidential candidate, to praise him. A student investigation later determined that the article was a hoax and de L'Astran had never existed.

Read more about A-b-a-a-a-a-a-a-b-a:  Wikipedia Editing Model

Other related articles:

A-b-a-a-a-a-a-a-b-a - Notable Incidents - Content Disputes and Conflicts of Interest - Scientific Disputes
... The second dispute reported by Nature involved the climatologist William Connolley related to protracted disputes between editors of climate change topics, in which Connolley was placed on parole and several opponents banned from editing climate related articles for six months a separate paper commented that this was more about etiquette than bias and that Connolley did "not suffer fools gladly". ...